Zugang zum Dokument

Felbermayr, Gabriel ; Toubal, Farid:

Cultural proximity and trade

Datei(en):

Download PDF 266kB  




Zitierfähiger Link: Bitte nutzen Sie diese URL, um auf das Dokument zu verlinken oder es zu zitieren:
http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-22501
URL: http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/volltexte/2006/2250/
Fachgebiet/Einrichtung: Bereich 04 Wirtschaftswissenschaftliche Fakultšt (ohne Institutszuordnung)
Dokumentart: ResearchPaper
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2006
Publikationsdatum: 29.03.2006
Kurze Inhaltszusammenfassung auf Englisch Cultural proximity increases bilateral trade flows through a trade-cost and a bilateral-affinity (preferences) channel. Conventional measures of cultural proximity, such as common language, common religion, etc., do not allow to separately quantify those channels empirically. We argue that quality-adjusted Eurovision Song Contest (ESC) scores can be used as dyadic, time-variant information on European countriesí cultural proximity. Assuming that the tradecost related component of cultural proximity is time-invariant, in a gravity model of bilateral trade, the time dimension of the ESC data allows to identify the preferences effect. The validity of our identification strategy can be tested by exploiting the lack of systematic reciprocity in ESC scores. While we find robust evidence for a sizable preferences effect, the impact of cultural proximity on trade runs largely through the cost effect.
Kontrollierte Schlagwörter (Deutsch): Handel
Freie Schlagwörter (Englisch): International Trade , Gravity Equation , Cultural Proximity , Identification
DDC-Sachgruppe: Wirtschaft
Lizenz: Lizenz-Logo  Veröffentlichungsvertrag ohne Print-on-Demand