Informationskompetenz online vermitteln

DSpace Repository


Dateien:

URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-52178
http://hdl.handle.net/10900/44097
Dokumentart: Report
Date: 2010
Source: Checklisten ; 31
Language: German
Faculty: 9 Sonstige / Externe
Department: Sonstige/Externe
DDC Classifikation: 020 - Library and information sciences
Keywords: E-Learning , Informationskompetenz , Vermittlung , Anleitung , Bibliothek , Einpersonen-Bibliothek
Other Keywords:
Information literacy , Knowledge transfer , E-teaching , Library , One-person library
License: http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=de http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=en
Order a printed copy: Print-on-Demand
Show full item record

Inhaltszusammenfassung:

Im bibliothekarische Bereich ist bereits ein umfangreicher Kanon an Vermittlungsmethoden und -inhalten zur Informationskompetenz entstanden - zumindest, was die Vermittlung durch Kurse und Schulungen anbelangt. Weniger systematisch und meist nur auf begrenzte Projekte bezogen ist die Vermittlung über Online-Medien, weswegen hier ein Überblick über mögliche Online-Anleitungen zur Informationskompetenz gegeben wird. Behandelt werden Zielgruppen, deren Bedürfnisse, der institutionelle Rahmen, mögliche Inhalte, Methoden der Vermittlung von Inhalten, Kommunikationsstrategien und Evaluation. Im Fazit wird eine selbstkritische Einschätzung der Reichweite gezogen, gleichwohl aber die Möglichkeiten als positiv und machbar angesehen, da der Aufwand relativ gering einzuschätzen ist.

Abstract:

In the context of libraries there are a vast "canon" of methods and contents in the field of information literacy, especially concerning the knowledge transfer through introductions and workshops. Concerning the online activities, the e-learning, there is no systematic way of teaching and the efforts are often restricted to isolated projects. This manual tends to give an overview aboutz possible online tutorials for information literacy, relating to target groups, their needs, possible contents, methods and ways of konwledgetransfer. Also communication strategies and evaluation are described.

This item appears in the following Collection(s)