Network effects, compatibility decisions, and horizontal product differentiation

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Zitierfähiger Link (URI): http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-21408
http://hdl.handle.net/10900/47459
Dokumentart: Arbeitspapier
Erscheinungsdatum: 1998
Originalveröffentlichung: Tübinger Diskussionsbeiträge der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät ; 152
Sprache: Englisch
Fakultät: 6 Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
Fachbereich: Wirtschaftswissenschaften
DDC-Klassifikation: 330 - Wirtschaft
Schlagworte: Kompatibilität , Produktdifferenzierung
Lizenz: http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_ohne_pod.php?la=de http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_ohne_pod.php?la=en
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Abstract:

This paper analyzes decisions on (in)compatibility and product design of two competing hardware suppliers in the presence of network effects. We show that they either establish compatibility and differentiate their variants strongly or maintain incompatibility and locate their variants at the center of the consumer distribution. In the latter case, a 'standards war' takes place. Moreover, we show that a commitment to compatibility becomes more attractive for suppliers when it can be done before product designs are fixed because then, it can significantly soften competition in locations. Considering welfare, it turns out that standards wars can be welfare superior to compatibility.

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